Denna artikel riktar sig till dig som leverantör i Event Logic
Snabblänkar
Vad är slutliga priser?
När en bokning har genomförts får ni ett mail om att skicka slutliga priser till kund. Det är viktigt att ni anger slutliga priser i Event Logic så att:
- Ni säkerställer att endast en faktura skickas och undviker kreditfakturor
-
Kunden får rätt statistik över sina bokningar
-
Faktureringsprocessen blir smidigare för både er och kunden
VIKTIGT! Nettobeloppet i plattformen måste stämma överens med nettobeloppet på fakturan ni sedan skickar. Differens på grund av eventuella öresavrundningar etc. kan bortses ifrån. Event Logic kommer inte att hantera fakturan förrän processen för de slutliga priserna genomförts, i enlighet med Event Logics bokningsregler.
Behöver ni hjälp med de slutliga priserna, kontakta oss på support@eventlogic.se.
Hur funkar det?
När ni följer länken i mailet och kommer in på bokningen i plattformen har ni två val, antingen Ingenting att uppdatera eller Det finns uppdateringar att göra. Följ stegen nedan för en förklaring när och hur ni använder respektive metod.
Inga ändringar har skett
Om inga ändringar har skett sedan den senaste överenskommelsen med kunden så klickar ni i rutan Ingenting att uppdatera.
För att kunna slutföra bokningen behöver ni klicka i checkboxen där ni bekräftar att det fakturerade beloppet kommer att överensstämma med det totala priset på bokningen i plattformen. Knappen Slutför bokning blir då grön och ni kan klicka på den för att avsluta bokningen.
Det finns uppdateringar att göra
Om det har skett ändringar sedan det senast överenskomna med kunden, exempelvis att något har tillkommit eller betalades på plats, så behöver ni lägga in dessa uppdateringar i plattformen och skicka till kunden för godkännande. Notera att er faktura inte får skickas innan kunden har godkänt de slutliga priserna. Nedan bild visar flödet för de slutliga priserna och faktureringen på ett event där ändringar har skett.
Ni fyller i slutliga priser på samma sätt som ni fyllde i offerten. Ni kan göra ändringar i befintliga rader, lägga till nya rader och nolla ut rader som inte blev av.
Tillkom något på plats?
Lägg enkelt till en eller flera rader genom att klicka på Lägg till en rad. Fyll i datum, tid, antal och pris och klicka sedan på Spara.
Är en eller flera rader alkohol?
Markera raden med alkohol-ikonen åt höger i specifikationen. Event Logic tar inte provision på alkohol, detta gör det enklare för er att räkna ut ett preliminärt provisionsunderlag.
Betalades något på plats?
Markera raden med kort-ikonen åt höger i specifikationen. Radens belopp räknas då bort från det kvarstående nettobeloppet och ska således inte finnas med på fakturan.
När du har fyllt i allt och kontrollerat så att det slutliga beloppet är korrekt bekräftar ni att beloppet i plattformen överensstämmer med fakturabeloppet, sedan klickar ni på knappen Skicka slutliga priser längst ner i specifikationen till höger.
När ni skickat slutliga priser har kunden möjlighet att godkänna eller kommentera dessa. När ni stämt av och priserna är godkända av kund så skickar ni sedan fakturan som speglar de slutliga priserna, med vetskapen om att allt är avstämt och klart.
Behöver ni hjälp med de slutliga priserna?
Om du behöver skicka kompletterande information till Event Logic efter att du skickat iväg de slutliga priserna så kan du skriva i textrutan strax under specifikationen. Denna information är inte synlig för kunden.
-------------------------------------------------------------------------------
I vår kunskapsbank har vi samlat massor av frågor och svar!
Ta mig dit!