Denna artikel riktar sig till dig som leverantör i Event Logic:
Nedan visas steg-för-steg instruktioner för hur du som leverantör besvarar eller avböjer en offertförfrågan, alternativt finns det en instruktionsfilm i slutet av artikeln.
Hur du besvarar en förfrågan
Steg 1: Öppna offertförfrågan
När du som leverantör får en förfrågan så skickas ett mail till den e-post som är angiven för er som leverantör. För att öppna offertförfrågan klickar du på Öppna längst ner i mailet. Om ni har problem med att öppna offertförfrågan, försök istället att kopiera länken och klistra in den i en annan webbläsare.
Steg 2: Se över offertförfrågan
När du trycker på öppna dirigeras du till sidan för eventet där du ser övergripande information och specifikationen. Du ser längst upp bland annat antal deltagare, och vilket datum eventet gäller. Om ni ej har möjlighet att ta emot offertförfrågan, kan ni avböja offertförfrågan.
Steg 3: Fyll i priser
Du fyller du i priserna enligt specifikationen. I de markerade pratbubblorna finns det mer information (kommentar från kunden, t.ex. önskad sittning, preferens på mat). Om ni istället vill lämna ett paketpris på hela offerten, går det bra att nolla alla rader, för att sedan skriva totalbeloppet på en enskild rad. När du fyllt i specifikationen så dubbelkolla att totalbeloppet stämmer.
På rader för lunch, middag, aktiviteter och annat har du möjlighet att lämna flera alternativ. Du kan också ändra belopp, tid och datum på dessa så att de motsvarar det du vill erbjuda. Observera att på rader med alternativ kommer endast det/de alternativ som har sin kryssruta ikryssad att beräknas in i priset. Användaren kommer att ha möjlighet att välja mellan de olika alternativen när han/hon bokar erbjudandet.
Steg 4: Fyll i bokningsvillkor och giltighetstid
Vid bokningsvillkor kan ni kopiera in era egna bokningsvillkor vid Visa / ändra villkor (om inget annat läggs in gäller standardvillkor baserade på Visitas allmänna villkor). Fyll sedan i hur många dagar offerten är giltig samt sista dag som kunden kan avboka kostnadsfritt. Detta är då de får påminnelser ett par dagar innan så de inte missar att återkoppla till er.
Steg 5: Offertansvarig
Välj ansvarig person för offerten. All fortsatt kommunikation gällande det aktuella eventet kommer gå till den angivna mailadressen. Ni kan även ange intern referens, som internt boknings-id (endast för internt syfte).
Steg 6: Skicka offerten
Sista steget är att ni godkänner provisionen, för att sedan klicka på Skicka offert. Efter du har skickat offert kan du kontakta kunden direkt genom att skicka ett meddelande till dem. Det gör du via den grå fliken Meddelande som syns bredvid specifikationen till höger.
Hur du avböjer en förfrågan
Om ni inte har möjlighet att lämna offert så väljer du Avböj förfrågan istället. Då kommer det upp en textruta där du har möjlighet att förklara för kunden varför du inte kan ta emot dem. Om ni exempelvis inte kan ta emot bokningen på grund av att ni är fullbokade, kan ni ange några alternativa datum där ni har möjlighet att ta emot kunden. Tryck sedan på Skicka.
Instruktionsfilm för hur du som leverantör hanterar förfrågningar från kunder
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I vår kunskapsbank har vi samlat massor av frågor och svar!