Denna artikel riktar sig till dig som leverantör till Stockholms stad för konferensbokningar genom Event Logic
Snabblänkar
- Specifik information gällande Stockholms stad
- Vad är slutliga priser?
- Hur funkar det?
- Behöver du hjälp med de slutliga priserna?
Specifik information gällande Stockholms stad
- Stockholms stad har ett krav på 15% rabatt på era dynamiska listpriser.
- Rabatten (som ni satte i samband med att ni skickade offerten) dras automatiskt av från alla priser.
- Ni fyller alltid i ert ordinarie pris i specifikationen, sedan dras rabatten av automatiskt längst ned i specifikationen. Skriv ej in redan rabatterade priser i plattformen, då blir dessa rabatterade dubbelt och priset i plattformen kommer ej stämma överens med det på er faktura.
- Rabatten gäller även på delar som tillkommit efter bokning och/eller på plats.
Vad är slutliga priser?
När en bokning har genomförts får ni ett mail om att skicka slutliga priser till kund. Det är viktigt att ni anger slutliga priser i Event Logic så att:
- Ni säkerställer att endast en faktura skickas och undviker kreditfakturor
-
Kunden får rätt statistik över sina bokningar
-
Faktureringsprocessen blir smidigare för både er och kunden
VIKTIGT! Nettobeloppet efter rabatt i plattformen måste stämma överens med nettobeloppet på fakturan ni sedan skickar. Differens på grund av eventuella öresavrundningar etc. kan bortses ifrån. Event Logic kommer inte att hantera fakturan förrän processen för de slutliga priserna genomförts, i enlighet med Event Logics bokningsregler.
Behöver ni hjälp med de slutliga priserna, kontakta oss på support@eventlogic.se.
Hur funkar det?
När ni följer länken i mailet och kommer in på bokningen i plattformen har ni två val, antingen Ingenting att uppdatera eller Det finns uppdateringar att göra. Följ stegen nedan för en förklaring när och hur ni använder respektive metod.
Inga ändringar har skett
Om inga ändringar har skett sedan den senaste överenskommelsen med kunden så klickar ni i rutan Ingenting att uppdatera.
För att kunna slutföra bokningen behöver ni klicka i checkboxen där ni bekräftar att det fakturerade beloppet kommer att överensstämma med det totala priset på bokningen i plattformen. Knappen Slutför bokning blir då grön och ni kan klicka på den för att avsluta bokningen.
Det finns uppdateringar att göra
Om det har skett ändringar sedan det senast överenskomna med kunden, exempelvis att något har tillkommit eller betalades på plats, så behöver ni lägga in dessa uppdateringar i plattformen och skicka till kunden för godkännande. Notera att er faktura inte får skickas innan kunden har godkänt de slutliga priserna.
Ändra i befintliga rader
Ni fyller i slutliga priser på samma sätt som ni fyllde i offerten. För att göra ändringar kan ni antingen ändra antal i Antal-kolumnen, eller ändra priset i Pris exkl. moms-kolumnen.
Notera att alla priser som läggs in i specifikationen är exkl. moms och innan rabatt. Rabatten dras av automatiskt längst ned i offerten baserat på den rabattsats ni satt när ni skickat offerten.
Lägga till nya rader
Om en rad saknas från den senaste överenskomna offerten i plattformen så kan du enkelt lägga till det genom att gå längst ned i specifikationen och klicka på Lägg till en rad.
Du får då upp en ruta där du kan lägga in namn, antal, pris och tid för den nya raden. Har raden ingen specifik tidsangivelse kan du klicka i Del utan tid. Klicka sedan på Spara.
Notera att alla priser som läggs in i specifikationen är exkl. moms och innan rabatt. Rabatten dras av automatiskt längst ned i offerten baserat på den rabattsats ni satt när ni skickat offerten.
Skicka slutliga priserna
När ni gjort de ändringar och tillägg som skett sedan bokningen så behöver ni se till att det slutliga priset med avdragen rabatt stämmer överens med nettobeloppet på er faktura. Ni ser vad nettobeloppet med avdragen rabatt är i plattformen i den gröna rutan precis under specifikationen:
Stämmer beloppet Slutligt pris med avdragen rabatt med nettobeloppet på er faktura kan ni tryggt klicka i checkboxen Slutligt pris ovan stämmer med nettobeloppet på fakturan och sedan på Skicka slutliga priser.
Priserna skickas då till till bokningsagenten hos Event Logic som delar dessa med kund för granskning. När vi mottager från kunden att de slutliga priserna är accepterade, godkänner vi dessa i plattformen och ni får då ett mail som meddelar er att ni kan skicka oss fakturan.
Behöver ni hjälp med de slutliga priserna?
Kontakta oss gärna på chatten längst ned i högra hörnet så hjälper vi dig. Du kan även maila på support@eventlogic.se eller ringa 031-83 20 20.
Om du behöver skicka kompletterande information till Event Logic innan eller efter att du skickat iväg de slutliga priserna så kan du skriva i textrutan strax under specifikationen. Denna information är inte synlig för kunden.
-------------------------------------------------------------------------------
I vår kunskapsbank har vi samlat massor av frågor och svar!
Ta mig dit!